Tekst: B. Obachter
De voor mij 24ste High End München zit er weer op. Eigenlijk had dit de 26ste moeten zijn, maar ja, je weet het hè: ‘corona’…
De ‘Society’ had dit jaar Leslie Mandoki gestrikt om als ‘ambassadeur’ te fungeren in navolging van Kari Bremnes, Alan Parsons en Al di Meola. Mandoki had het in goed Duits :-) over het belang van kwaliteit van zowel de uitvoerende musici als de opname en weergave. Gek hè? Minstens zo interessant was de verhandeling van Thomas Neuroth als vertegenwoordiger van de Vinyl Alliance. Deze nog jonge ‘club’ is gevestigd in Wenen en beoogt de belanghebbende partijen zoals platenlabels, vinylperserijen en fabrikanten van draaitafels en elementen onder één dak – lees .org -, te brengen. Een mooi initiatief dat navolging verdient in een breder kader wat mij betreft. Het zou mooi zijn als er ook een brancheorganisatie voor de home-audio zou komen, met bijvoorbeeld een beroepsopleiding (sic).
Vinyl Alliance
Om nog even terug te komen op de voordracht van Thomas Neuroth. De wereldwijde revenuen waren in 1999 zo’n 22 miljard met louter fysieke dragers (vinyl, CD, cassette). In 2008 kwam er mondjesmaat streaming bij om in 2023 zo’n 80% deel van uit te maken. Op een veel kleinere schaal gebeurde bij downloads het omgekeerde om nu vrijwel niets meer voor te stellen. Fysieke dragers nemen weer toe en vooral bij vinyl. Was in 2007 de omzet nog 40 miljoen USD, middels een gestage groei is deze in 2023 1,7 miljard! Uiteraard staat de VS op no.1, ons landje toch maar mooi op de 7de plaats iets wat mede te danken is aan onze Record Industry in Haarlem. Hoewel… de totale oplage nieuw vinyl aardig aan het dalen is. Een van de oorzaken is de enorm gestegen kosten van zogenaamde prime granulaat en de zuiverheid ervan. Neuroth toonde een opvallende oplossing: een elpee gemaakt van 100% PET, oftewel je oude frisdrankfles. Dat is nog eens leuk, hoewel ik denk dat de diehard ‘vinylist’ zijn of haar wenkbrauwen zal doen fronsen. Spa rood of blauw? Nee, toch liever zwart. Zie ook vinylalliance.org.
Dat niet alles wat er tentoongesteld wordt duur of zelfs extreem duur hoeft te zijn bewijst de opstelling van vier sets die elk net geen €5.000 hoeven te kosten. Geen van deze vier zouden mijn voorkeur genieten, maar okay, men heeft mij dan ook niet gevraagd. De set van éénkommatwee miljoen - ja €1.200.000!!! -, is ook niet meteen ‘meine Tasse Tee’. Wel van de Chinese fabrikant ESD Acoustic die voor de minder bedeelden onder ons ook een budgetsetje liet horen.
Het verslag van deze editie van High End in München is gepubliceerd in MusicEmotion editie juni 2024